Innskuddene vil være tilgjengelig for deg som kunde senest innen syv arbeidsdager etter at Finansdepartementet har besluttet å avvikle banken. Dette skjer enten ved at Bankenes sikringsfond utbetaler de garanterte innskuddene til deg, eller at innskuddene blir overdratt til en annen bank og gjort tilgjengelig for deg der. Du vil bli orientert om hvilken metode som vil bli benyttet.

Hvis metoden er utbetaling fra Bankenes sikringsfond er det to utbetalingsalternativer:

Hvis du har BankID

For bedrifter og privatpersoner vil innskuddene bli gjort tilgjengelig ved at du logger inn med BankID via vår nettside. Når du har logget inn får du oversikt over innskuddene dine og du må oppgi ditt eller bedriftens kontonummer i en annen bank som du ønsker innskuddet overført til. Etter overføringen vil pengene være på din konto i løpet av et par arbeidsdager. Husk at for bedrifter er det kun daglig leder eller styrets leder som kan logge seg på nettsiden ved å bruke bedriftens organisasjonsnummer og personlig BankID.
 

Hvis du ikke har BankID

Har du ikke BankID må du ta kontakt med Bankenes sikringsfond via telefon eller e-post. Du vil da få valget mellom å få tilsendt Giro Utbetaling i posten eller at du oppgir et nytt kontonummer i en annen bank for overføring. Hvis du velger Giro Utbetaling, som er en utbetalingsanvisning, må du ta med anvisningen til en bank for å sette pengene inn på en konto som du allerede har eller får opprettet.

Er du kunde i en norsk bank i utlandet og ikke har norsk BankID, vil vi sende deg informasjon om hvordan du får utbetalt pengene dine.